söndag 25 oktober 2015

Tutorial: Sy en applikation med kaffefilter

När jag sydde applikationen till björntröjan testade jag att göra den med hjälp av kaffefilter - ett tips som jag läst många gånger med inte testat. Kaffefiltrets funktion är att se till att sömmen runt applikationen blir platt och fin och att tyget inte bubblar sig. Det fungerade över förväntan. Här visar jag steg för steg hur jag gjorde:
 
Rita upp applikationen på mönsterpapper
 
Klipp ut applikationen i tyg med hjälp av pappersmallen
 
Limma fast applikationen med vattenlösligt textillim
 
Jag valde att lägga en liten bit brunt tyg bakom det blå så att ögonen skulle
synas ordentligt, det blev lite för rörigt när det mönstrade tyget syntes i hålen.
 
Nåla fast kaffefiltret på baksidan av tröjan
 
Så ser baksidan ut

Sy ett varv med raksöm så att du är säker på att applikationen inte flyttar sig

Sedan ett varv med en lite glesare sicksack...
 
...och sist två varv med sicksack på allra kortaste stygnlängden
så att det blir riktigt tätt och fint!
 
Jag sydde en nos och mun också så att björnen skulle se lite glad och snäll ut.  Jag använde en krita för att rita upp en linje som jag kunde följa när jag sydde. När jag var klar med alla mina sömmar var det lätt att riva bort kaffefiltret på baksidan av tröjan.

Avslutningsvis knappade jag fast två pärlemorsögon till snällbjörnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar